Cestování > Indie > Darjeeling, přejezd do Sikkimu

Darjeeling, přejezd do Sikkimu

30.9.2010

Ráno si na snídani kupujeme jen pečivo v pekárně a pokračujeme z kopce dolů na čajové plantáže. Jsme tam za necelou hodinku od hotelu a míříme do největší z nich - Happy Valey. Koukáme na keře, květy a semena a pak scházíme k samotné továrně. Před ní je malá budova, kde nás odchytává paní Kusum a ptá se, jestli nás zajímá něco o čaji. Že nám vše zdarma poví a vysvětlí a pokud budeme chtít, můžeme si u ní koupit čaje levněji než na trhu ve městě. Taky zjišťuje,  odkud jsme a když zjišťuje,  že z ČR, zdraví nás "Dobrý den".
Jdeme dovnitř a souhlasíme, že si dáme za 50 rupií ten nejkvalitnější čaj, který se louhuje pouhých pět vteřitn.
Dostáváme obsáhlou a zajímavě podanou přednášku o historii, o tom, že je tu 84 plantáží (ale Happy Valey je nej nej nej), o druzích čaje a způsobu výroby. Sběrač čaje má prý 63 rupií za den (tj. asi 25Kč). Nejdražší čaj prodává paní asi za 300 rupií za 100g a jinde ceny ještě více rostou. Taky nám tvrdí, že v továrně se nic koupit nedá, což není ale pravda. Loučíme se a děkujeme. Nákup čaje si ještě rozmyslíme na zpáteční cestě. Teď je na řadě návštěva továrny. Ihned se nás ujímá jeden průvodce, který nás vede dovnitř a ukazuje první místnost, kde se čaj suší. Opět se dozvídáme různých sklizních v průběhu roku, klimatu, který čaj příznivě ovlivňuje a také informace o tom, kolik čaje továrna vyprodukuje. Procházíme do dalších místností a díváme se, jak čaj ručně třídí atd. Je tu pěkné horko. Na závěr jdeme dolů do prodejny, kde si můžeme koupit krabičku čaje určeného pro export pro Harrods za 225 rupií (100g).
Dále se jdeme podívat níž na plantáže, kde paní sbírají čaj. Fotíme si je a dáváme jim nějaké rupie.
Vracíme se zpět do města a tam se definitivně s kluky loučíme. Naposledy jdeme na oběd do Hasty Tasty a pak už jen pro batohy a  na stanoviště jeepů. Kupujeme lístek do Jorethangu za 100 rupií.
Po cestě jsme ještě se zastavili v obchodě s čajem, kde kupujeme několik balíčků pro rodinu a kamarády. Mají opravdu velký výběr a dokonce i exportují čaj do zahraničí.

Nathmull's Tea Room
Oposite State Bank
Laden La Road
Darjeeling 734101
tel. +913542256437, mail nathmull@sancharnet.in
www.nathmulltea.com

Skoro hodinu jsme museli počkat,  než se doplnil jeep na plný počet a pak už jedeme touto úžasnou krajinou, kde čajové plantáže jsou všude. V jednom místě se silnice opravuje, takže musíme pěšky dojít do druhého jeepu. V Jorethangu jsme asi za tři hodiny, kontrola povolení na hranicích Sikkimu proběhla hladce a dokonce jsme dostali razítko do pasu. Na cestu do Pellingu už je pozdě, takže se ubytováváme tady v hotelu, který za moc nestál a cenu se nám nepodařilo usmlouvat pod 300 rupií za pokoj, přestože jeho kvalita ceně neodpovídala. Navíc v hotelu nikdo neuměl pořádně anglicky, jen na vše kývli a my se pak dohadovali,  jestli to pochopili. Na večeři jdeme do drahého hotelu, kde pod 600 nebyl žádný pokoj. Dávám si Chicken masala s rýží za 120 a Simča dál makhali za 60. Obojí je vynikající a prostředí příjemné.