Cestování > Jižní Afrika > Viktoriiny vodopády

Viktoriiny vodopády

11.8.2013
Vstáváme opět v šest, v sedm vyrážime. K Viktoriiným vodopádúm to je 80km, hodina a půl cesty. Na hranicích jsme za chvíli a je tu menši fronta. Jelikož  ale někteří před námi vyřizují vstup rovnou pro menší autobus, trvá téměř hodinu než můžeme pokračovat v cestě.

Platíme $30 za vízum a překvapuje nás $101, které musíme zaplatit za auto, i když jen na jeden den. Vypadá to, že tu bude pěkně draho. Bohužel jsme si při plánování z nedostatku času  nezjistili dost informací, takže jsme pak v souhrnu zaplatili 3500 Kč jen za to, že autem můžeme do Zimbabwe vjet. Což se na těch pár km nevyplatí a nedoporučujeme to. Raději najít nějakou cestovku nebo taxi.

Ve městě Victoria Falls zastavujeme před kanceláří Lions Encouter. O setkání a procházce se lvy mi povídala kamarádka, která tu byla loni a byla z ní nadšená. Ani jsme nestačili vejít dovnitř a už nás odchytnul jeden člověk a ptá se, co chceme dělat,  že má lepší ceny. Zajímá nás vyhlídkový let nad vodopády a lvi. Nakonec jsme let usmlouvali na $130 celkem za osobu za 15min vrtulníkem. V kanceláři stojí $140+$12 za "vstup" do parku. Nastupuje k nám do auta a jedeme hned na helipad za městem. Dostáváme bezpečnostní instrukce a za chvíli letíme.

Nejprve nad soutěskou pod vodopády, nad mostem spojujícim zde Zimbabwe a Zambezi a pak kroužíme nad vodopády. Ještě než přistaneme, tak nás pilot upozorňuje na to, že jsme nad parkem a ukazuje nám shora slona a stádo buvolů. Vracíme se před kancelář a Sydeny nám jde zkusit usmlouvat procházku se lvy, což se nám nepodařilo. On to nakonec dokázal za $125.

Jdeme se podívat k samotným vodopádům. Ty objevil roku 1855 David Livingstone a pojmenoval je po britské královně. Patří mezi největší na světě. Řeka Zambezi je tu široká 1800m, teče rovinou a najednou mizí a padá do zlomu a pokračuje dál kaňonem. Větší část vodopádů si prohlídnete ze Zimbabwe, v Zambii se ale dá jít přímo do řeky až na hranu vodopádu. I když jsme tu v období sucha, kdy je mnohem méně vody, tak je to úchvatná podívaná a velký zážitek.

U vodopádů jsme vydrželi dvě hodiny a pak se vracíme zpět do stejnojmenného městečka Viktoriiny vodopády a čekáme na naši procházku se lvy. Podařilo se nám ještě zakoupit miliardové bankovky zambijských dolarů, které už slouží jen jako suvenýr, jelikož svou vlastní měnu zrušili kvůli hyperinflaci v roce 2009.

Nečekal jsem to, ale setkání se lvy se mi moc líbilo. Když nás odvezli na stanici, kde probíhá program na záchranu lvů, tak jsme se rozdělili na dvě skupinky. Naše šla za lvy jako první. Po krátké instruktáži jak se máme ke lvům chovat a jak nesmíme jsme s nimi vyrazili do volné přírody. Postupně jsme se u nich fotili a hladili si je a ty 17 měsíční kočičky vypadaly, že jsme jim ukradeni. Průvodci nás fotili a natáčeli na video. Po necelé hodině jsme se vrátili, abychom se podívali na film o záchraně lvů a hned po něm nám pustili video z naší procházky. Bylo fakt pěkné, takže jsme se moc dlouho nedomlouvali a těch $30 za něj rádi dali. Vstupné, které jsme zaplatili se použije na provoz stanice, takže je to sice drahé, ale snad dobře využité.

Do městečka k autu jsme se vrátili za tmy a rychle spěchali na hranice, které jsou otevřené jen do sedmi. Byla tu spousta aktivit, které se tu dají podniknout - rafting, bungee jumping  z mostu spojujícího Zimbabwe a Zambii atd., ale myslím, že nám ten jeden nabitý den úplně stačil a využili jsme ho na maximum. I když je Zimbabwe chudá země, tak tady je pěkně draho a všechny aktivity začínají s cenou na $100.